
The Early Years of the Nazi Press 
in Hamburg 

By ROLAND V. LAYTON, JR.* 

T HE struggle against Communism and Soviet expansion has so 
completely occupied the stage for the last fifteen years, that 

many tend to forget how Nazism and German expansion once 
played the same role. But interest is now being drawn again to that 
momentous and tragic era of European and world history. The 
period has a wide enough scope to accommodate several disciplines. 
The sociologist can study how a highly literate society functioned 
under a totalitarian regime. The psychologist can examine the work­
ings of a distorted mind in possession of absolute power. The 
philosopher can meditate on how the glorious German cultural 
traditions failed to halt the development of National Socialism. 
Finally, the historian has the task of recording the course of events 
and of analyzing the forces behind them. His work is enlivened by 
the luridly dramatic quality of this epoch of German history, an 
epoch ushered in by the violence-ridden years of the early thirties, 
maintained in an atmosphere of continuous crisis, and brought to 
an end by the irresistible forces of retribution, a true Gotterdam­
merung. 

This paper is a study of a tiny slice of Nazi history, a case 
study in National Socialist journalism. It records the chief events 
in the formative years of the Nazi press in Hamburg. The first part 
covers the establishment of a Nazi weekly newspaper in Hamburg 
in 1928; the second deals with the conversion of the weekly into a 
daily and its sudden rise of fortune when the Nazis came to power. 
The Hamburg press was chosen because of the richness of sources. 

Space limitations do not permit a discussion of the background 
of the Hamburg party press. ·vve must limit ourselves to noting a 
few salient facts. First, propaganda was especially important to the 
Nazi movement. 1 The newspaper, because of its basic character­
istics of cheapness, mobility, and flexibility, is a fundamental tool 
of propaganda. 2 Hitler, displaying his customary aptness in political 

• Roland V. Layton received his B.A. from Western Maryland College, his M.A. from 
Gcorget0wn University, and is a candidate for a Ph.D. in history at the University. Mr. 
Layton will join the faculty of Hamp_den:Sydnel'. Colle~e ne~t year. _The matenal for this 
essay was derived from research for hIS d1ssertat1on which will examine the history of the 
Volkischer Beobachter from 1925 to 1933. 



22 ESSAYS IN HISTORY 

matters, quickly perceived the impor~ance of. a_ newspaper. He ex­
pended great efforts and succeeded m acqu1nng a central party 
organ, the Volhischer Beobachter, a few months after the move­
ment's birth.3 But the 'azis for some )'ears were not able to follow 
up this initial success by developing a loca~ pr~ss system. The party's 
weakness explains this failure. The hum1hat10n of the collapse of 
the Beer Hall Putsch in 1923, together with the temporary success 
(1925-1929) of the Weimar Republic in attaining a high level of 

stability, 4 drastically reduced the party's potency.ii Prosperous and 
satisfied Germans were not buying the Nazi's program of hate and 
violence. Hitler fought his wa)' to the top in spite of these adverse 
conditions; one of the factors in this successful struggle was his con­
cern for the expansion of the party press. The Bavarian police noted 

in 1929: 
The NSDAP in recent weeks has given special attention to the 
building up of the National Socialist papers and publishing offices. 
The Volkischer Beobachter is still the official central organ and the 
only daily paper of the movement. 1a1ional Socialist aggressiveness 
has increased ... 6 

The Hamburg 1ational Socialist press had come into existence 
a year before, in 1928. It was established in either January or Feb­
fllaf} and was given the name of Hamburger Volksblatt.7 It first 
appeared as a weekly. The paper did rather well in its initial weeks. 
That is, it did not make a profit, but the disparity between income 
and outgo by May l had amounted to only 600 RM. 8 

The Volksblatt underwent a financial crisis a few months after 
its founding, when the new Gauleiter for Hamburg, Wilhelm Hiitt­
mann, refused to grant the fledgling paper its A usf allgarnntie. It is 
impossible to say with certainty why the subsidy was not forthcom­
ing, but we may conjecture that the Gauleitung itself was financial­
ly embarrassed. 9 In the spring of 1928, the Nazi Party was far from 
the position of affiuence it was to reach later. Hitler's alliance with 
Hugenberg, his conversion of the wealthy industrialists, and the 
prospects of victory at the polls - all fertile sources of cash - were 
then in the future. One might argue that Hiittmann cut off support 
because he was in some way dissatisfied with the editor, Hans Hesse. 
Evidence for this view would rest on the fact that at the beginning 
?f 192_9,_ the i:iamburg Gauleiftmg started another paper to express 
its opinions, instead of restoring Hesse's subsidy. There is also the 
point that Hesse believed his circulation was being hurt by un­
favorable rumors,. originatin~ ~vith the Gauleiter, concerning his 
paper .. Krebs den~es the \"ahd1ty of Hesse's accusation.10 In an)' 
event, 1t seems unhkely that there was too deep a rift between Hesse 



THE EARLY YEARS OF THE NAZI PRESS IN HAMBURG 23 

and the party, since Hesse decided to continue his paper on the 
gamble that party fortunes would improve. 11 That is, he elected to 
go on with his paper without the financial aid of the party, hoping 
that the party's situation would improve and it could again subsidize 
his undertaking. Furthermore, in September of 1928, his paper was 
still "officially recognized" by the party. 12 This designation was less 
than that of "official organ" and did not permit the paper to carry 
the swastika in its masthead, but it does show that there had not 
been a break between the party and Hesse's paper at that time. 

Lacking a subsidy, Hesse had to increase his income by build­
ing up his subscription list. In the best, or the worst, traditions of 
journalism, he turned to sensationalism to attract new readers. But 
in purveying sexual and criminal sensations, he alienated the party 
people who bought the newspaper for political enlightenment - or 
so Dr. Krebs has it. 13 The puritanical Communist, devoting himself 
wholly to politics, is a familiar figure; but it is not so easy to con­
ceive of the Nazi who preferred his politics unvititated by sensa­
tionalism. Apparently Dr. Krebs would have the better argument 
here, since in January of 1929, the Gauleitung brought out a purely 
political paper, without sensationalism - and Hesse's Hamburger 
Volksblatt was soon in grave difficulties. The Hansische Warte, as 
the new paper was called, apparently lured away the party members 
from Hesse's paper. It is interesting to note that the Hansische 
Warte was also a private undertaking; that is, it had financial sup­
port from the party leadership, as the Hamburger Volksblatt had 
had, but it was actually in private hands. The Hamburg Gauleitung 
simply did not have the funds to own and operate a paper on its 
own. 14 

This phenomenon of a party press being privately owned was 
not new to the German scene. Both the Social Democratic and the 
Center Parties used this system by which, under certain conditions, 
they would extend to a privately-owned paper the designation of a 
"recognized" party paper.1 5 The conditions were simply that the 
publisher would follow the party line and print party announce­
ments free of charge - in return for party support in the form 0£ 
subscriptions and subsidies. The NSDAP as early as 1926 drew up 
regulations for its privately-owned but party-connected press. The 
action was taken on July 4 of that year during a Reichsdelegier­
tenkongress held in Weimar. The congress empowered the party 
leadership to appoint a person to supervise the party press through­
out Germany and to ensure its homogeneity. The congress went on 
to require that the recognized papers print in their mastheads the 
symbols of their party connection, that is, the Adler mit dem Haken-



24 ESSAYS IN HISTORY 

kreuz im Eichenkranz. This symbol was to be copyrighted and 
legally protected; it could not be used unless the party leadership 
formally designated a paper as a party organ. If a paper lost the 
favor of the party leadership and had its recognition as a party 
organ withdrawn, German law required it to give up the symbol. 
By statutes drawn up at the congress, the party leadership reserved 
the right to approve every new National Socialist publication before 
its establishment. It also required that the editors of all Nazi papers 
be formally approved by the top levels of the party. 16 It goes without 
saying that the editor of the privately-owned Nazi paper had to fol­
low the party line and the directives of the party's Propaganda 
Office. The papers were also enjoined by the party from accepting 
advertising from Jewish firms.17 An editor who disregarded the 
desires of the party would be subject to expulsion, the paper to loss 
of its recognition, and to boycott by party members. 

Finding himself unable to meet the competition of the Han­
sische Warte, Hesse came to Krebs in February of 1929, and told 
him that his paper was on the verge of collapse. 18 Krebs conferred 
with a friend, Edgar Brinkmann, and they decided to purchase the 
defunct newspaper for their own uses. Krebs belonged to the left 
wing of the Nazi Party; he states in his memoirs that "he had oc­
cupied himself with problems of a social nature in the party, espe­
cially with the relation of party and trade union." 19 No longer able 
to express his views easily iri official organs, Krebs resolved to have 
his own. He further desired to provide an organ for the students of 
Hamburg University and the Lichtwarkschule to express their views 
"without the restrictions of party formulas." 20 But as it turned out, 
this impulse was not wholly charitable, because the students became 
firm supporters of the paper. In fact, their subscriptions sufficed to 
solve the financial crisis that had brought Hesse to his knees.21 

In the· spring of 1929, the Gauleiter was again changed, when 
Karl Kaufmann replaced Hiittmann. Kaufmann had been pro­
minent in party circles on the national level for a number of yea.rs.22 
He was in his new position in Hamburg only a short time before he 
brought about a combination of the party's Hansische Warte and 
Krebs's Hamburger Volksblatt, the new paper adopting the name of 
the party paper, Hansische Warte, with Krebs as the editor. This 
merger occurred in June of 1929. The new organ, however, was the 
property of Krebs and Brinkmann, not of the party. Here again the 
Gau lacked the funds to undertake the responsibilities of owning a 
paper, and furthermore, the owners of the Hamburuer Volksblatt 
insisted on retaining their rights to their paper. 23 

0
But a modus 

vivendi was worked out. vVhile Krebs and Brinkmann retained 



THE EARLY YEARS OF THE NAZI PRESS IN HAMBURG 25 

formal ownership of the paper, the Gau was to have five percent of 
future profits. Also, Krebs retained ultimate responsibility for edi­
torial policy, but he obligated himself to heed the desires of the 
Gauleiter. Finally, the owners agreed to publish proclamations of 
the party in Hamburg, without shortening, "if space permitted."24 
In spite of these arrangements, Krebs had to fight constantly to 
maintain his freedom from the Gau leadership; it was a fight which 
he ultimately lost. 

The merger appears to have taken place with surprising readi­
ness on Dr. Krebs's part, considering his avowed purpose in buying 
Hesse's moribund paper - that is, of having an outlet for expressing 
his views without restrictions. Of course, there was the fact of finan­
cial pressures being exerted against both the Gauleitung's and 
Krebs's papers. But we may conjecture that there was probably a 
degree of ideological rapport at this time between Krebs and Kauf­
mann, the new Gauleiter, since both belonged to the left wing of 
the party, headed by Gregor Strasser. 25 If such rapport existed, then 
Krebs would have known that Kaufmann would permit him to 
continue expressing his views - since they coincided with those of 
Kaufmann. Later they were in sharp disagreemenL, as we will see. 

The year 1929 also saw the appearance in Hamburg of a peri­
odical devoted to propaganda on the theme of unemployment. It 
was entitled Der Erwerbslose, this designation forming a counter­
weight to the Communist Party's Der Arbeitslose. The paper was 
founded by In~versen, who in the mid-thirties became the Gaupres­
seamtseiter. It was circulated throughout Germany, but especially 
jn Saxony, 'Westphalia, and Upper Franconia. Circulation figures 
were modest, running on the average about 7000-8000 papers, al­
though during elections the numbers exceeded this average. Signif­
icantly, the issues came out irregularly, because the publisher had 
to wait until all the copies of the preceding issue had been sold in 
order to obtain the cash to finance the next issue. After the assump­
tion of power by the party, the paper was discontinued, since it had 
fulfilled its purpose. 20 

To return to the Hansische Warte, it has been described by 
its former editor as lacking the militancy which characterized the 
other party newspapers. He admits the justice of the charge which 
was at that time levied by his Parteigenossen in Hamburg, namely, 
that the paper lacked verve, that it appeared to have "too many 
pedagogical folds in its forehead." 27 However, an examination of 
the titles of the various sections of the paper would lead one to ques­
tion the validity of the charge. The form of the newspaper, if not 
the content, should have satisfied the most zealous Nazi. For ex-



26 ESSAYS IN HISTORY 

ample, there was a regular column entitled Sturmkolonne, for the 
benefit of the S.A., \,Titten by Hermann Okrass, who later became 
editor of the paper. ~Ieyer Christian, described elsewhere as "per­
haps the most despicable of Hit~er~s ~nderli~gs,"

28 
_w~ote a col~mn 

entitled J000 TVorte-nationalsozial1st1sch. In 1t, Chnsuan prescribed 
how the proper party member and S.A. man should behave. The 
virtues he urged were not, according to Krebs, those of the middle 
class, nor yet those of robbers and murderers. They were those of a 
"new hard type, free of illusions and sentiments, suitable for a gen­
eration between war and revolution." 29 Domestic questions were 
taken up under the heading Aus der Kolonie Deutschlands, the 
title reflecting the nationalist sentiment that Germany was the object 
of callous exploitation on the part of those who had won the war. 
Krebs himself wrote the articles on foreign affairs; he deprecatingly 
says that only ten percent of the paper's readers paid any attention 
to his efforts. ]ugend in Aufbruch and Akademische Worle were 
more or less innocuous titles heading other departments of the 
paper. A department bearing the name Hansische Welt was devoted 
to historical and geopolitical essays. Inspired by the medieval Han­
seatic League, these essays proposed a modern "connection'' between 
Germany, England, Scandinavia, the Netherlands, Flanders, and 
the Baltic States. According to Krebs, this idea stimulated the in­
terest of people in Hamburg both inside and outside the party. Al­
though the paper carried reviews of individual plays, books, and 
movies, there was not space for essays on aesthetics in general. This 
was a disappointment to Krebs, who wanted to develop a Kunst­
kritik suitable to the NSDAP.a0 

Since it lacked its own printing press, the paper was printed 
by a commercial press. Ironically, the same press printed the Com­
munist periodical. Krebs and his counterpart, the Communist editor, 
sat at the same table to examine the proofs of their respective papers. 
The relation between the two was not one of "heartfelt friendship," 
~s Dr. Krebs expresses it, but the exigencies of their regular proxim-
1ty to one another led them to exchange the usual amenities about 
the weather and the news. The Communist editor even took ad­
vantage of Dr. Krebs's education by consulting him on questions of 
grammar and spelling. Krebs tells us that he always responded with 
"a parade of his dusty Sclwmeisterweisheiten," by which he meant 
a ~ew ?1_inutes instru:tion ~n the inu·icacies of his native tongue. 
His spmt of cooperation paid off when his editor friend saved him 
from a beating by some Communist thugs.al 

This. relationship of th: sworn enemies did not last long; the 
Communists transferred their paper to another printer. The tenu-



THE EARLY YEARS OF THE NAZI PRESS IN HAMBURG 27 

ous financial situation of the Hansische Warte is shown by the dire 
straits to which it was put when this transfer took place. That is, 
when the printer lost his contract with the Communists, he could 
no longer afford to extend credit to Krebs and the Nazis. The of­
ficials of the paper cut expenses drastically. Fortunately for the 
paper, only one of the editors was dependent on emoluments from 
the paper for his living, and he lived at home with his parents and 
so did not require a regular stipend. The others disdained that 
"Phoenecian-Semitic invention, money" (in Krebs's words) and 
devoted themselves martyr-like to their poverty-stricken journal. In 
the beginning of January, 1930, the paper sold about 3000 copies of 
each issue, of which a third went to subscription holders. The rev­
enue from advertising was only about 1000 RM. 32 

The fortunes of the Nazis changed radically with the arrival in 
Germany in I 930, of the world economic crisis. Krebs records that 
by the beginning of the summer of 1930, the sales of the Hansische 
Warte began to increase rapidly, because people, now desperate for 
hope, wanted to find out more about the views of the formerly 
despised and ridiculed rightist-extremists. 33 The increased circula­
tion brought in more money and also resulted in more advertising 
business, enabling the paper to move to more commodious quarters, 
to buy more furniture, and to hire assistants. The financial situation 
further improved after the Nazi's big electoral victory in September 
of 1930. In the preceding election, held in 1928, the NSDAP had 
secured less than a million votes and sent to the Reichstag only 
twelve delegates. In 1930, the party gathered in almost six and one­
half million votes and sent over a hundred delegates to Berlin. The 
party's strength had enormously increased and it was stimulated to 
further efforts, which finally brought it victory, ushering in a 
totalitarian dictatorship for Germany. The Hansische Warte in 
Hamburg found that with the victory, its economic cares were 
over - the number of pages could now be increased, complimentary 
copies could be printed and distributed for propaganda purposes, a 
great emphasis on street sales could become possible, and a reserve 
fund could be built up. Since the party was about to intensify its 
efforts, it was time to think of converting the Hansische Warte into 
a daily. This was accomplished in January of 1931. 

In 1928, the NSDAP possessed only two dailies, with a total 
circulation of 22,800. In 1929, the party converted many of its 
weeklies to dailies and founded other dailies from scratch. In 1931, 
reflecting the deepening depression and its effects on the party's 
fortunes, seventeen more dailies were established, including the 
Hamburger Tageblatt. 34 



28 ESSAYS IN lIISTORY 

The improved position of the party after the 1930 elections 
encouraged Krebs and his co-worker Edgar Brinkmann LO expand 
their weekly to a daily. They calculated that of the 140,000 Ham­
burgers who had voted National Socialist, enough would buy the 
paper to support its daily appearance. 35 They supposed also that 
putting out a daily would not be different in kind from putting out 
a weekly - only more work would be required. In fact they en­
countered formidable obstacles. Although heralded by an enthusi­
astic advertising campaign, the new daily was scarcely readable 
because the printing and paper were of such poor quality. Distribu­
tion was so inefficient that the paper appear~d on the streets only 
after the urban crowds had gone home for the day. ews in the 
paper was already stale when it was printed. 36 Krebs characterized 
the news pa per in these words: 

The mouse, which the laboring mountain brought fonh, was not 
only very small and loathsome, but seemed scarcely viable.37 

The main trouble appears to have been in the printing room. 
As part of their expansion program, Krebs and Brinkmann decided 
to cease depending on a commercial printing press and buy their 
own equipment. Unfortunately, their printers, Hubenthal and Bur­
ing, did not know how to use their equipment. Also such technical 
problems as composing a page, rapid correcting of proofs, inserting 
of last minute news, and the like, baffied the men in the Druckerei.38 
Curiously enough, Hitler later commented that it had been a mis­
take during the "struggle-period" for some of the party newspapers 
to have owned their own presses, although he was not thinking of 
the Hamburger Tageblatt at the time. He had in mind the fact that 
party-owned presses were expected to print the myriad of propa­
ganda pamphlets gratis - which was most uneconomical for them.39 

The expansion of the Hansische Warte into a daily required 
the negotiation of a new agreement between the owners an<l the 
Gauleitung. This time, the Gauleitung was to make a more deter­
mined attempt to secure complete control over the content of the 
paper, an attempt which Krebs firmly resisted, only to lose out in 
the end. To force the negotiation of a new agreement, the Gau­
leitung threatened to set up another paper which would have the 
sanction of the party. This was a serious threat, and even if it were 
not carri:d out, _Krebs realized that the party could seriously 
damag_e h1~ paper m other ways. For example, it could boycott it by 
removmg its stamp of appro,·al, or it could sabotage the editors of 
the pa_per by requiring their underlings to follow the orders of the 
Gaule1t1mg rather than those of the editors. A schism between the 



THE EARLY YEARS OF THE NAZI PRESS IN HAMBURG 29 

party _and the paper would ~ose subscribers, but even more impor­
tant, 1t would rum the credit of the paper. That is, creditors were 
not so hesitant about lending money so long as they knew that the 
paper was backed by the resources of the party, but an independent 
paper, especially a fledgling paper hampered by all sorts of dif­
ficulties, would be a different matter. Accordingly, Krebs agreed to 
compromise. The agreement resembled closely the earlier one be­
tween Kaufmann and the Hansische Warte. The Hamburger Tage­
blatt was to remain in private hands, that is, in those of Krebs and 
Brinkmann, but fifty percent of its profits were to go to the Gau­
leitung. The paper was to print all the party news and to follow the 
party line. Krebs remarks that his bargaining position was bolstered 
by the support of a "South American aunt'' with 70,000 RM. Krebs 
insisted that Gregor Strasser be accepted by both sides as an arbit­
rator for any future quarrel between the Hamburger Tageblatt and 
the Gauleitung. 40 

With a new connection firmly established, help came to the 
nascent daily newspaper. Several businessmen regularly advertised 
in the paper; an insurance company provided some assistance; and 
one Albert Petersen contributed without compensation a novel for 
serialization. 41 If his novel resembled the rest of the Blubo litera­
ture current in Germany during the Hitlerzeit, we may imagine that 
the columns of the Hamburger Tageblatt were the proper place for 
it. 

The new daily generally retained the departments of the Han­
sische W arte and also added some new ones. The latter included 
such titles as Volk und Scholle, Soziapolitische Rundschau, and 
Deutsche N ot-Grenzlandnot. This last was devoted to racist organ­
izations and parties outside of Germany, especially in the old Han­
seatic lands of Flanders, Holland, Denmark, and Sweden. Accord­
ing to Krebs, these essays had no "imperialist" character; 42 we may 
suppose that they were devoted to the struggle of the "Nordic com­
munity" against Blutunreinheit. Another new feature of the paper 
was its reliance on news services. This was made necesary by the 
requirement of getting out an issue every day - that is, the editors 
no longer had time to compose their own material. But the news 
of a professional news gathering agency was not suitable for a Na­
tional Socialist paper, and the editors soon learned to gloss it to 
meet their own ideological purposes. 43 One feature carried ov•er 
from the old paper was that of the volunteer editor. Of the six edi­
tors of the Hamburger Tageblatt, three received no salary, and the 
three who were paid found their stipend "not large enough to live 
on, but not small enough to die on." 44 



30 ESSAYS IN HISTORY 

Krebs almost from the beginning of the new daily's existence 
evaded the agreement with the Gauleitung which required him to 
follow the party line. ln the beginning of February, 1931, only a 
month after the paper had come into being, he wrote an article dif­
ferentiating between National Socialism and Fascism, a thesis that 
collided with the official party position of equating the two. He 
wrote this article deliberately to test how far he could contradict 
the party's position. He also criticized the "Harzburg Front," the 
merger of right-wing groups, including both the racist-nationalist 
groups such as the Nazis and the more u-aditional conservatives 
such as the industrialists, the old princely families, and the army 
and navy, having as its goal the substitution of a "nationalist gov­
ernment" for that of Chancellor Bruning. Since Hitler had brought 
the Nazis into this Front, any criticism of it was bound to include 
Hitler. Krebs also attacked Dr. Funk, who entered the party in 
1931, becoming a liaison man between it and the commercial­
industrial interests, as a representative of "economic-liberalism" 
(JVirtschaftsliberalismus). By using this term, Krebs was attacking 

conservative capitalism, although Hitler at that time was moving to 
the right in order to secure the support of the industrialists. Krebs 
openly or covertly attacked the party position on a number of other 
issues, "from ethnology to the South Tyrol problem." Curiously, 
the party protested Krebs's deviationism only when he began to 
support Briining.~5 But Krebs's record was recalled later and used 
against him to expel him from the party. 

The Hamburg authorities failed to note the disagreement be­
tween the Hamburger Tageblatt and the NSDAP, and when they 
wanted to strike at the latter, they did it by banning the former. 
The paper was prohibited from publishing a total of six times in 
the year and a half period between March, 1931 and October, 1932. 
In the initial prohibition, the paper was closed down for four weeks, 
beginning on i\Iarch 16, 1931, as a punishment for the murder of a 
Communist in the area. The first order halted the presses for an 
"indeterminate period," but the agitation of party members suc­
ceeded in lifting the ban after four weeks. Next the Hamburg of­
ficials evicted the paper from its quarters, subjecting it to the in­
convenience and expense of a move. The paper was forbidden to 
publ~sh for a _second_ ti_~e in September, 1931, before the municipal 
elections. This proh1b1t1on lasted only a week, but it was followed 
by another one on October 1, caused by the paper's criticism of the 
Hamburg ~li_ce departme~t. In June of 1932, a fourth banning 
occured, this ume as a reprimand for an insult to a Bavarian min­
ister. The fifth prohibition in this period occurred two months later, 



THE EARLY YEARS OF THE NAZI PRESS IN HAMBURG 31 

in August, when the head of the Hamburg police was insulted. Both 
of these prohibitions lasted for five days. In October it was pro­
hibited again for five days.46 

These blows of the Hamburg authorities fell on Krebs and his 
department heads. Krebs relates that he was appearing before the 
courts twice a month in this period. He recalls that the judges were 
fair, "even [and here his memoirs betray a feeling of surprise] the 
Jewish and half-Jewish judges." These actions of the public of­
ficials were taken under the authority of a "Law for the Protection 
of the Republic," passed by the Reichstag in March of 1930. It was 
not the first such law, a precedent having been set in the early 
twenties. Fines were levied more frequently than prohibitions, and 
they were always difficult to pay because of the shaky financial 
structure of the paper. According to Krebs, the government used 
the prohibitions in the belief that they would wreck the economic 
foundations of the paper by cutting off subscription and advertising 
income. But Krebs says that they had the opposite effect, because 
they provided the paper with priceless propaganda which drove up 
circulation figures each time the bans were lifted. Also, the ban 
periods cut down expenses, thereby enabling the paper to squeeze 
by just as bankruptcy threatened. But the suspensions did cut back 
the propaganda outflow of the party, which had no adverse effect 
on the convinced party member, but which hurt the party during 
election campaigns, when it was trying to attract the uncommitted 
voter. 47 

The financial situation of the Hamburger Tageblatt did gra­
dually weaken. At one time, the paper's fortunes had so deteriorated 
that the publisher put on the bulletin board a notice of dismissal 
for the entire staff of the paper. 48 In the years of plenty after 
Hitler's assumption of power, this dismissal notice was retained on 
the wall as a reminder of the period of privation. The reasons for 
the threatening bankruptcy are not hard to determine. Krebs and 
Brinkmann had expanded their weekly to a daily with only a small 
reserve fund, which was quickly used up. Inexperience in the busi­
ness matters of a daily newspaper took its toll; finally the paper's 
distribution and circulation problems were turned over to another 
firm. This company - the Firma Neckel - opened up the distribu­
tion bottlenecks and raised circulation figures, but this could not 
compensate for the losses in the paper's Druckerei. The printing 
establishment was not able from its own income to meet the monthly 
payments on its equipment, which had been acquired on credit, or 
even to pay the salaries of its staff. Reserve capital was first used to 
meet these expenses. When that fund was depleted, the publisher 



32 ESSAYS IN HISTORY 

had to make a bi-weekly tour of the city begging for cash from 
party members or personal acquaintances. Only in this, way could 
he mollify his employees, who regularly appeared en masse to 
demand their wages. 49 

In spite of the earlier agreements, the Gauleitung had never 
given up its ambition to have direct and formal control of the 
paper, without the intermediary of private ownership. The lack 
of financial success of the paper gave Kaufmann and the other party 
leaders in Hamburg an excuse to try again. As early as February, 
1931, only two months after the agreement concerning the status of 
the new daily, the Gauleitung demanded a paper under its direct 
control. Krebs continued to resist, however, but financial pressures 
made his position increasingly untenable. Finally, when Krebs went 
on a vacation trip, the Gauleitung stepped in. The party leaders 
bribed one of the subordinate editors, Humbert, to win the paper's 
staff away from Krebs by promising him the post of chief editor. 
The leaders simultaneously gave an ultimatum to Brinkmann; he 
was either to accede to the wishes of the Gauleitung, or the Gau­
leitung would ·withdraw its recognition of the Hamburger Tageblatt 
and establish another paper. 50 

Brinkmann and Krebs outflanked the Hamburg party officials. 
They decided that if they had to give up their ownership of the 
paper, they would be better off selling it to the Eher Verlag, the 
top publishing house of the NSDAP, rather than to the local Gau­
leitung. It was a simple question of distances - the Eher Verlag 
was located in Munich, and Krebs and Brinkmann felt that control 
exercised from Muni ch would be less onerous than control exerted 
at home. Accordingly, they went over the heads of Kaufmann and 
his cohorts and travelled to Munich to negotiate the transfer of the 
paper. The two journalists were soon followed by the Hamburg 
party officials, and a Wirbel was created into which were pulled the 
top levels of the party, including Hitler himself. Krebs's terms were 
that the Eher Verlag should take over the ownership and the debts 
of the paper, paying a certain sum for it, and leaving Krebs and 
Brinkmann in their posts. Amann, the head of the Eher Verlag, 
agreed to these terms with one exception - he declined to pay for 
the paper. Thus the transaction was practically an expropriation, 
such as became the usual fate of non-Nazi newspapers after the 
Machtiibernahme.51 

But Krebs and Brinkmann must have thought that they had 
done rather well for themselves. They had evaded the control of 
Kaufmann, had gotten rid of their debts, and at the same time had 
retained their posts. Moreover, they could still express their own 



THE EARLY YEARS OF THE NAZI PRESS IN HAMBURG 33 

views, since the party did not yet enforce a homogeneous editorial 
policy for all of its papers. This enforcement should logically have 
come from Rosenberg, who bore the formal title of Reichspresschef, 
but he was undercut by Amann, who distrusted him. The Amann­
Rosenberg quarrel was only one of dozens which plagued the leader­
ship structure of the NSDAP - pettiness and Nazism went together. 
In any event, Rosenberg devoted his energies to getting photo­
graphed in Hitler's presence, so that he had no time for his official 
duties, so Krebs tells us.s2 

The Gauleitung regarded the Munich settlement as a defeat, 
and to restore its prestige it set out to destroy the positions of Krebs 
and Brinkmann. In fact, as Krebs himself readily admits, the Ham­
burger Tageblatt had ceased to adhere to the party line. For ex­
ample, Krebs believed that Bruning should be given a chance; he 
considered that the Chancellor might be able to bring about a 
revision of the Versailles Treaty and end the abuses of parliament­
arianism, and thereby reform the Reich in "head and members." 
The party's position was one of total opposition to Bruning, and 
when Krebs ref used to print a typically hysterical attack on Bruning, 
probably written by Hitler himself, he was on dangerous ground. 
The Nazi papers were put under a more centralized direction during 
the two presidential election campaigns in 1932. To compensate 
for what it considered inadequate coverage by the non-party press 
of Hitler's speaking tour around Germany, the party leadership 
set up a news service composed of the various Nazi editors. That is, 
the editors reported to each other the events of Hitler's campaign as 
they transpired in their own locales. 53 This system was supplemented 
by a Biiro des Reichspressechef s which sent to the various papers 
standardized campaign stories and propaganda, all of which the 
papers were expected to print in full. Hitler by now had sub­
ordinated whatever social ideals he may have had to his quest for 
power at any price; the reports of his campaign as they were written 
by the Leader's press service "revealed Hitler's demonic and violent 
simplifications wrapped in cold hostility." 54 Krebs undertook a 
more active opposition, contacting people even outside the party, and 
endeavoring to win them to his views. He was still following Stras­
ser, who was now advocating a coalition with the Center Party to 
support Bruning, instead of whatever it was that Schleicher had in 
mind for the Nazis. Krebs even organized Ausspracheabende in the 
name of the Hamburger Tageblatt to spread his views. When Krebs 
published an article critical of Schleicher, a group of Hamburg party 
officials went to Berlin to show Dr. Goebbels the Siindenregister 
they had prepared on Krebs's departures from orthodoxy. The result 



34 ESSAYS IN HISTORY 

was Krebs's expulsion from the party and his replacement by Herr 
Jacobi as editor of the Hamburger Tageblatt. 

The paper thus came into orthodox hands. Its fortunes hence-
forth paralleled those of the party. In 1931, its circulation was 
10,000. A year later, it had more than doubled, to 21,090. By 1933, 
figures had shot up over five-fold, as people flocked to read the o{­
fidal utterances of their new masters.rill The sudden surge in cir­
culation figures put a heavy strain on the paper's organization and 
structure, especially since it and the other National Socialist papers 
were ordered after the taking of power to convert themselves from 
a "Kampfpresse'' to competent urban newspapers. 56 "Combat 
press" was probably a synonym for poor writing and editing. To ask 
these Nazi journalists to convert their scribble sheets into respect­
able city newspapers, especially when their work was multiplying 
several-fold because of the rapid rise in circulation, was asking a lot. 
They had no doubts of their ability to accomplish what was desired; 
a Nazi journalist in Hamburg wrote in 1935: 

We are conceited enough to maintain that we are making a good 
German newspaper. The explanation for this is simple; for we have 
standing beside one another in a collective endeavor the old Nation­
al Socialist publisher and the experienced technical leader, the old 
National Socialist editor and the experienced Chef vom Dienst, we 
ha,e )Outhful strength beside the old canons. Today we have tech­
nical perfection and mature journalistic experience with the driving 
will to produce, with unbounded ambition, persistent diligence, 
the purest sense of comradeship and a high morale. The old Nation­
al Socialist combative spirit combines with old journalistic experi­
ence .... The path was long, but it was successful and will remain 
so. It will always go upward, just as the path from the Kampf­
blatt of 1931 to the modern urban newspaper of 1935 was always 
upwards - in spite of all crises, all cares, all hunger, and all need.57 

We have followed the Nazi press in Hamburg from its begin­
ning through the vicissitudes of the early years and into the period 
of its glory after Hitler's assumption of power. Here our present 
sources run out; Krebs ends his newspaper reminiscences at the 
time ~vhen he ~vas exp~lled from the party, and the manuscript 
compiled for Hitler carnes the story only to 1935. For esthetic pur­
poses, we would like to carry the account to 1945, when the azi 
press in Hamburg perished in the holocaust. Then we would have 
a true morality play - a beginning when, under Dr. Krebs, the 
paper was not completely untinged by the saving grace of idealism, 
then the _fall, when the p~p~r was wholly taken over by the hard­
core Nazis, then the flounshmg of evil in the days of Hitler's suc­
cesses and finally the retribution, when the forces of good avenged 
themselves. 



THE EARLY YEARS OF THE NAZI PRESS IN HA~lBURG 35 

I. See Henry M. Pachter, "National-Socialist and Fascist Propaganda for the Conquest of 
Power," in The_ Thi~d Reich_, London: Weidr,n£eld and Nicolson, 1955, pp. 710-741. 

2. Otto Groth, Du, le1tung, em System der Zeitungslcunde, 4 vols., Mannheim: J. Ben­
sheimer, 1929, I, 370-541, discusses the German party newspaper. It should be noted 
that an important recent study warns against attributing 100 much importance to the 
newspaper as ~ :Sazi propaganda tool. In the formation of mass opinion, the newspaper 
played an ancillary role when compared 10 the large rally, where skilled demagogues 
harangued hundreds or e,en thousands. See Karl D. Bracher, Die Auflosung der 
Weimarer Repub/ik; eine Studie zum Problem des Machtverfalls in der Demokralie 
Stuugarc: Ring, 1955, pp. 125-126. ' 

3. For a sketch of the Vo/lcischer Beobachter's career, sec "The Story of the V6/lcischer 
Beobachter, Wiener Library Bulletin, Vol. VIII, no. 5-6 (Sept.-Dec., 1954). A Nazi 
history of this newspaper is available in Adolf Dresler's Geschichte des Vii/kischen 
Beobachters und de, untra/verlaff;es der .\'~DIP Fra11: £her Xachf, \lunich· Eber, 
1937. Its facts are reliable, but the account is shallow. 

4. These developments are admirably covered by S. William Halperin, Germany Tried 
Democracy, N.Y.: 1 homas Y. Crowell, 1946. 

5. Konrad Heiden describes the pany's low fortunes in this period in bis Geschichte des 
Nationalsoz1alismus; die Karriere einer /dee, Berlin: Ro ... ohlt, 1933. 

6. Berlin Documents Center, Hauptarchiv, Akten des Staatsministeriums des Innern 
(Bayern), l'ile no. 1768, repon of February 20, 1929, cited by O. J. Hale, Unpublished 
:"llanuscript, Section II entitled "The Nazi Party Press, 1925-1953," p. 11. The 
manuscript is a,ailable at the University of Virginia. This source is hereafter ab­
breviated as "Hale Manuscript." 

7. In the memoirs of Dr. Krebs, who played a leadin$' role in the newspaper and its 
successors for some time, tbe founding month is gn·en as February (Albert Krebs, 
Tendenzen und Cestallen der .\'SDAP, Stuttgart: Deutsehe, 1959, p. 79). In an account 
of the Na1i press drawn up in the mid-thirties for Hitler's edification, now available 
at the Library of Congress in Washington, the month is given as January. Sec "Die 
statistische und g~chichtliche Entwicklung der NS-Pres<e, 1926-55," Library of Congres<, 
:'llanuscripts Division, Captured German Documents, Container 474. (This ~ource will 
be abbreviated herearter as LC-Manuscript.) The discrepancy of date is of little or no 
significance. 

8. Krebs, p. 78. 
9. I bid., p. 79. 

10. Ibid. 
11. / bid., p. 78. 
12. Hale ManuKript, Section 11 entitled "The :S:azi Party Press, 1925-1935," p, 9. 
13. Kreb-;, p. 79. 
14. Ibid. 
15. Groth, II, 466. 
16. Ibid. 
17. Hale Manuscript, Section II entitled "The Xazi Party Press, 1925-1933," p. 3. 
JS. Krebs, p. 80. 
19. Ibid. 
20. Ibid. 
21. Ibid. 
22. Alan Bullock, Hitler, A Study in Tyranny, N.Y.: Harper, 1952, p, 122. 
2.!I. Krebs, p. 82. 
24. Ibid. I 
25. For Kaufmann's connection with this "ing, sec Otto Strasser, Hit er and I, Boston: 

Houghton Mifflin, 1940, pp. 85-86. 
26. LC-Manuscript, p. 12.!I. 
27. Krebs, p. 82. 
28. Stra.~er, p. 74. 
29. Krebs, p. 84 . 
.!10. I bid., pp. 8.!1-84. 
3 I. I bid., p. 83. 
32. Ibid. 

3.!I. Ibid., p. 85. · I d , Th G p 192" .!14. Tbe~c data are taken from the Hale Manuscript, Section cnt,t c ' e au ress, ~-
1933," p. 9. 

35. Kreb , p. 86. 
3(). LC-Manuscript, p. 126. 
37. Krebs, p. 88. 
38. Ibid., pp. 88-89. . d y 19•• •76 
59. Hitler's Secret Con11enat1ons, :-:.Y.: Farrar, Straus an oung, :,;,, p . ., . 
40. Krebs, pp. Rhff. 
4 I. LC-Manuscript, p. 126. 
42. Kreb,, p. 89. 
45. Ibid. 
44. LC-Manuscript, p. 126. 
45. Kreb,, pp. 90-91. . C · 126 I •o It · f 
◄6 A record of these prohibitions can be found m the L_ -Manusc:tPt, pp. . · ~ • ,s o 

· interest to note that when the Na,is began to acquir~ posts m the t,>rovmc1al gpvern­
ments, they at onte began. to ban ~heir _opponents . newspapers. Sec Ku1t _Koszyk, 
Zu.•11rhn, J,:ai<erreich und 1)1/ctatur; die 10z1aldemokratuche Prr11e vo11 19/·I bis 191), 
Heidelberg: Quelle, Me)er, 1958, pp. 197ff. 



36 ESSAYS IN HISTORY 

47. Krebs, pp. 97-98. 
48. LC-Manuscript, p. 124. 
49. Krebs, pp. 98-99. 
50. Ibid., pp. 99-100. 
51. Ibid., p. 102. 
52. Ibid. 
53. LC-Manuscript, p. 129. 
54. Krebs, p. 112. 
55. These figures are from the LC-Manuscript, p. 8. 
56. Ibid., p. 125. 
57. Ibid,. pp. 125-126. 




